Drzemać każdy może… trochę krócej lub trochę dłużej. - MeetSpot.pl

MeetSpot.pl

Drzemać każdy może… trochę krócej lub trochę dłużej.

Drzemka może kojarzyć Ci się z lenistwem, spokojnym popołudniem i poobiednią siestą. Nic bardziej mylnego! W dzisiejszym czasach krótka drzemka jest uważana za najlepszy sposób na szybką i skuteczną regenerację sił. Jednak czasami po drzemce możemy czuć się wycieńczeni a nawet bardziej zmęczeni niż przed chwilą snu. Dlaczego tak się dzieje?


Według Doktora Mednick’a Breus’a „Jeśli Twoja drzemka będzie trwała dłużej niż 30 minut zapadniesz w głęboki sen. Czy kiedykolwiek zdrzemnąłeś się a po przebudzeniu czułeś się jeszcze gorzej? To się właśnie dzieje- spałeś za długo i osiągnąłeś etap snu bardzo trudny do wyjścia.”

Korzyści wynikające z drzemki

Jakie są najlepsze sposoby na drzemkę?

Drzemka jest dla naszego mózgu, organizmu niczym restart dla wolno działającego komputera- nawet wyłączenie go na krótki czas może przywrócić jego działanie do normalnej prędkości i trochę go naładować.

Somnolodzy sugerują, że drzemka trwająca nie dłużej niż 10-20 minut powoduję zwiększenie czujności i oczyszczenie umysłu. Ta sztuczka może być stosowana za dnia, późną nocą lub przed ważnym wydarzeniem, zadaniem.

Gdy szukano sposobów na zmaksymalizowanie ilości produktywnego czasu, przeprowadzono badania nad cyklami snu, a konkretnie na temat minimalizacji ilości snu koniecznej do wciąż dobrego funkcjonowania. U większości przebadanych osób dowiedziono, że najwięcej energii mają osoby które, raz zapadną w podstawowy sen, a następnie wykonają kilka drzemek, w zależności od potrzeby, które trwają nie dłużej niż 20 minut. Po 20 minutowych drzemkach zauważono, że osoby były bardziej czujne, miały więcej energii i czuli się lepiej pod względem mentalnym.

Na początku eksperymentu im bliżej końca dnia tym badani charakteryzowali się spadkiem zrozumiałości poznawczej. Choć 20 minutowa drzemka była częścią przejściowej fazy cyklu snu, łatwo było zauważyć jak to jest, gdy mózg po prostu nie ma wystarczająco dużo głębokiego snu.

Według Doktora M. Mednicka’a drzemki trwające 60 minut lub dłużej zwiększają moc poznawczą. Mednick stwierdza również, że 90 minutowa drzemka prawdopodobnie pociąga za sobą pełny cykl snu, który wspomaga kreatywność i pamięć emocjonalną i proceduralną, na przykład ucząc się jak jeździć na rowerze. Budzenie się po fazie snu REM zazwyczaj oznacza zminimalizowanie efektu paraliżu sennego.

Kiedy więc pokusisz się na krótką drzemkę usiądź swobodnie, to może pozwolić Ci uniknąć zapadnięcia w głęboki sen.

Jeśli natomiast podczas tak krótkiego „restartu” pojawiają się w Twojej głowie marzenia senne oznaczać to może, że jesteś pozbawiony snu i Twój organizm potrzebuje go znacznie więcej niż tylko 20 minut… a jak wiemy warto słuchać sygnałów, które daje Nam nasze ciało.

Kolorowych snów! (a może szybkiej drzemki? :) )

Przeczytaj również artykuł "Potęga drzemki"

Opublikowano: 01. listopada 2017, 18:04
Ostatnia aktualizacja: 01. listopada 2017, 18:27

Używamy ciasteczek (Cookies). Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności.

Partnerzy: